Binnen de marketingwereld gaat het vaak over ‘de consument’. Er is een team hard aan het werk voor de consumenten, die met een kritische en afwachtende houding hun oordeel geven. Bij community development gaat dat anders. Daar heb je niets aan consumenten. Community development is gericht op co-productie.
René Visser vertelt: “Er zit waarde in participatie. Mensen die participeren hebben eigenaarschap, dat betekent dat ze met eigen ideeën komen. Na tien of twintig jaar wil je nog steeds een community zijn. Als er alleen consumenten zijn dondert de boel in elkaar.”
Het grote verschil zit hem dus in de houding die mensen aannemen. Als participant heb je een onderzoekende houding. Je gaat je eigen ideeën voorleggen en ontdekt zo steeds beter hoe jij je in kan zetten voor de wijk. Je voelt je onderdeel van het maakproces, dus als je iets leuk vind ga je het organiseren. Als steeds meer mensen dit gaan doen ontstaat er een olievlek die steeds groter wordt.
Om te illustreren hoe belangrijk participatie voor mensen zelf kan zijn noemt René het voorbeeld van ‘opa Ed’. Deze man ging één keer in de twee weken naar een avond voor eenzame ouderen. “Hij vond het maar zure oude mensen. Hij wilde juist mensen ontmoeten die in de kracht van hun leven staan.” Toen ‘opa Ed’ betrokken raakte bij één van onze wijkcommunities kon hij zelf weer meedoen. Zo maakt hij graag foto’s van de activiteiten. “Hij kan participeren, hij is weer onderdeel van de maatschappij.”
Iedereen weer mee laten doen in de maatschappij én in de buurt, dat is het belang van participatie. Wees niet bang om mensen de vraag te stellen: Wat kan en wil jij doen voor de wijk?